SKOLHUND

Detta är Sigrid, världens raraste lilla dvärgpudel.

Sigrid, eller "Siggan" som barnen kallar henne är född den 4/7-22, hon ägs utav Lollo och har sin hemvist på Varglyan tillsammans med de äldre barnen, men hon brukar även kika in hos resterande avdelningar och kolla så allt står rätt till med jämna mellanrum.

Det bästa Sigrid vet är att vara med sina kompisar på varglyan, hon deltar i alla aktiviteter tillsammans med barnen och tycker mest om när vi går på utflykter, läser böcker och leker med varandra.

Sigrid kommert att utbildas till skolhund via Svenska terapihundskolan och får börja med grundutbildningen när hon fyllt 18 månader tillsammans med Lollo som förare.

AXOLOTL

När varglyan hade sitt projekt om "Livet i vatten" år 2016 så forskade dom bland annat om Axolotler, och vid projektets slut flyttade Axel in till oss på Garnstugan.

Under projektets gång lärde sig barnen bland annat att Axel är helt vattenlevande och andas med sina gälar, men att han även har lungor som vi människor och brukar tycka om att simma upp till ytan för att snappa i sig luft på detta sätt.

Axolotler kan alltså, om de vattendraget som dom lever i det vilda skulle torrläggas, kunna överleva genom att andas med sina lungor. Detta är dock ingenting som rekommenderas med tanke på att livslängden förkortas avsevärt och de kan inte återgå till att andas med sina gälar igen.

Axel är viltfärgad, mycket social och hungrig mest hela tiden. Han leker gärna med barnen, simmar efter och leker kurragömma i sin grotta.

Axels absoluta favoritmat är daggmask, det kan han äta hur mycket som helst utav och barnen brukar se det som sitt stora uppdrag att gå till skogen och gräva efter mask till axel när det är säsong för det! (Resterande delar utav året fungerar det lika bra att handla daggmask på olika fiskebutiker).

GERBIL

Vi har 3st söta Gerbiler boende hos oss vid namn Yoda, Sven och Melissa som har sin hemvist inne på Rävgrytet.

Yoda älskar mat mer än någonting annat och skulle i princip göra vad som helst för en torkad mjölmask eller två. I övrigt så äter och tuggar gerbilerna på det allra mesta, barnen vet att gerbilerna hela tiden behöver ha tillgång till ett bra och näringsrikt torrfoder, friskt vatten samt hö eller halm och kvistar som de kan gnaga på för att slipa ner sina tänder. De tycker även om att smaka på vår mat och framförallt pasta, frukt och grönsaker brukar vara en stor favorit - i måttlig mängd såklart.

Sven älskar sitt stora, fina hjul. Att springa supersnabbt i det är det bästa som finns och när han har sprungit färdigt så tycker han även att det fungerar lika bra att ta en liten tupplur där i.

Gerbilerna är aktiva djur och dom tycker väldigt mycket om när barnen hjälper till att bygga hinderbanor med olika moment där dom får springa, hoppa, klättra och krypa igenom på andra ställen än i deras bur.

Melissa älskar att gräva superlånga och fina tunnlar som går igenom hela buren, och detta är det absolut bästa hon vet!

Gerbilerna spenderar stora delar utav dygnet med att gräva. Dom flyttar konstant runt och ändrar sina tunnlar, tar med sig material ned i tunnlarna som till exempel halm och bygger bon utav samt plockar även med sig sin mat som dom förvarar där.

SLÖJSTJÄRT

I hallen bor våra slöjstjärtar och är en stor favorit bland framförallt de yngre barnen som gärna vill vara med och mata dom då dessa fiskar är riktiga matmonster.

Att leka med barnen och simma efter deras fingrar tycker även dessa fiskar är superkul - och när vi ska klä på oss för att gå ut så är det väldigt rogivande att bara stanna upp och titta på dessa vackra djur medans man väntar på att sin kompis blir klar.

SKÄGGAGAM

Inez är vår ödla utav rasen "skäggagam", hon bor i sitt terrarium på Varglyan och är en riktig livsnjutare, hon ligger gärna och vilar på sin trädrot samtidigt som hon älskar när det är liv och rörelse runt omkring henne.

Inez tycker om att interagera med barnen när dom leker med henne utanför glaset och blir väldigt nöjd när hon blir serverad ruccola och gurka, men även syrsor, kackerlackor och mjölmask står som favoriter på hennes meny.

TAMRÅTTA

Pepsi och Zingo heter våra tamråttor som fick flytta till oss efter att deras tidigare familj oturligt nog inte kunde ha dom kvar.

Pepsi är väldigt nyfiken och älskar att sitta på en vuxens axel eller i luvan för att kunna spana på allt som händer runt omkring.

Tamråttor är väldigt sociala, aktiva och intelligenta djur som är lätta att göra tama, dom tycker väldigt mycket om när dom får vara med överallt samt när man bygger olika miljöer till dom både innanför och utanför buren som de får utforska.

Zingo är ett riktigt matvrak och älskar framförallt ost, ägg och leverpastej.

Barnen vet att tamråttor, precis som gerbilerna alltid ska ha fri tillgång till ett bra och näringsrikt torrfoder, friskt vatten och kvistar som de kan gnaga på, samt lite extra gott som till exempel pasta, ägg, frukt och grönt - och det tog en stund innan vi upptäckte att Zingo gömmer sitt torrfoder på en helt annan plats i buren för att få sin skål påfylld med ny, god mat flera gånger per dag.